0kpl - 0,00€
Autotietoa » Peugeot 406 

Peugeot 406 tietoa, vikoja ja ohjeita

Moottoriongelmat (käynti)

  • Käynti kolmella tai sammuminen lämmitessä ( 1,8 ja 2,0 16v XU koneet) johtuu yleensä puolayksikköviasta. Vaihdettava nopeasti, koska pahin seuraus on venttiilin katkeaminen. Vajaakäynti voi rikkoa katin ja lopulta moottorin. (XU7JP4 ja XU10JP4EW7J4 ja EW10J4)
  • Jos moottorin tyhjäkäynti ryntäilee niin vaihda tyhjäkäyntimoottori. (1,8 16V)
  • Kun kone käy vaikeasti tyhjäkäyntiä (tukehtuu). vika on yleensä imuilman painetunnistimessa (MAP-anturi). Saatavana käytettyjä.
  • HDI:n jakohihnan katkeaminen: tarkasta ensin keinuvipujen kunto avaamalla venttiilikoppa, sillä yleensä muuta ei hajoa.
  • HDI, XUD ja EW koneiden kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointi saattaa pettää. Vika ilmenee kolinana. Viottunut hihnapyörä tulee vaihtaa välittömästi, koska se voi aiheuttaa apulaitehihnan hajoamisen ja ajautumisen jakopään muovikotelon läpi rikkoen jakohihnan. (EW7/EW10/EW12; XU7/XU10; XUD11; HDI)
  • Jos jakohihnan vaihdon jälkeen auto ei lähde käyntiin (ampuu imusarjaan tms), niin jako on väärin. Tämä voi johtua kumituksestaan luistaneesta kampiakselin hihnapyörästä. Tästä syystä ei kannata asentaa käytettyä hihnapyörää.
  • Jakohihna kannattaa vaihtaa 80 tkm välein.
  • Imuilmavuodot voi tutkia ruiskuttamalla käynnistysspreitä imupuolelle. Jos käynti kiihtyy niin vuoto on löytynyt. 
  • Epämääräinen käyntivika voi korjaantua vaihtamalla kaasuläppäkotelo antureineen.

Vaihteisto, kytkin ja vetoakselit

  • Vetoakseleiden pyöränpuoleinen rihla ja pituus ovat aina samat. Sisäpää riippuu vaihteistosta (BE=harva sisäpää, ML=tiheä sisäpää). 
  • Vetoakselin ulkonivelen ABS-hammastus on joku 29 (Bosch) tai 48 (Girling) hampainen.
  • Kun vaihdat vetoakselin, vaihda aina myös akselitiivisteet. Kannattaa käyttää rikkoutumista estävää ja asennusta helpoittavaa ohjainstefaa. 
  • Vetoakselin vaurioitumista on vaikea paikallistaa. Yleensä avoinnivel ääntää, eli oikealle käännyttäessä oikea jne. 
  • Vaihteistoon voi talveksi laittaa synteettistä moottoriöljyä käytön helpottamiseksi. 
  • Vaihteistoöljy on hyvä vaihtaa 50 tkm:n välein. Öljyä menee 2+ litraa. 
  • Mikäli vaihteistossa ei ole öljyjen täyttötulppaa, niin lisää öljy vaihteiston päällä olevasta huohottimen reijästä. 
  • Automaattilaatikolla on omanlaisensa vetoakselit. Vaihda automaattilaatikon öljyt 60 tkm:n välein ja tutkituta säädöt.
  • Vaihteensiirtovaijereiden venyminen voi aiheuttaa sen, etteivät vaihteet mene päälle (usein pakki). 
  • Kytkimen pettäminen voi aiheuttaa myös reiän vaihteiston tasauspyörästöön. Kytkimen kuntoa voi seurata kuuntelemalla ääntä kytkintä painettaessa. Terävä ääni vaatii välittömän kytkinkorjauksen, jottei painelaakeri mene tähtilevystä läpi. 
  • Uusi kytkinremontin yhteydessä myös kytkinhaarukka

Laakerit ja jouset (kolinat)

  • Pyöränlaakerivauriot voit paikallistaa ajossa. Vasemmalle käännyttäessä oikean laakerin ääni voimistuu ja päinvastoin.
  • Etupään kolinat voi paikallistaa koeajolla. Tasainen naputus pikkukuoppiin ajettaessa tarkoittaa kallistuksenvakaajan pystytapin väljyyttä. Samalla tavalla saadaan esiin myös raidepään ääni rattia kääntämällä. Isompaan kuoppaan tai rotvallin yli ajettaessa kuuluu alapallon ääni. 
  • Personin yläpää on vaihdettava kun auto jää puoltamaan viimeksi käännettyyn suuntaan tai paikalla käännettäessä kuuluu jopusesta ääni. Mahdollinen ääni johtuu siitä, että pystytolpan yläpää kääntyy väärästä paikasta.
  • Ruostunut jousi katkeaa helposti. Katkeaminen tapahtuu yleensä yönaikana itsestään. Ajaminen katkenneella jousella rikkoo renkaan.

Jarrut

  • Jos vaihdat jarrulevyt itse, niin puhdista napa ja uusi levy huolellisesti. Pienikin ruostemöykky levyn ja navan välissä aiheuttaa tärinää jarrutettaessa.
  • Jarrupalojen vaihdossa puhdista jarrusatulan liukupinnat. Grafiittia voi käyttää voiteluun. 
  • Takajarrujen korjauksessa tulee yleensä esiin (levyjarrut) käsijarrukenkien kilpikiinnikkeen läpiruostuminen. Asenna tai hitsaa taakse prikka ja korvaa kiinnike pltilla. Huomioi liikkeet.

Ilmastointi ja lämmitin

  • Jos ilmastointi ei toimi, niin alla viat yleisyysjärjestyksessä:
  1. Varmista että järjestelmässä on painetta.
  2. Virtalukon pohja (3 johtoliitintä)
  3. Magneettikytkin vioittunut pumpun päässä (7V16/6V12/7C166V12/7V16)
  4. Koelaudan säätölaitteessa vika
  5. Oikeassa konsolissa oleva säädin on rikki (vihreä tai musta liitin)
  • Jos lämmityslaitteen moottori puhaltaa vain täysillä tai ei ollenkaan, niin moottorissa oleva säädin voi olla rikki. Varmista suoralla virralla pyöriikö moottori, jos ei pyöri niin moottori on rikki. Muussa tapauksessa vika on säätimessä tai virtalukonpohjassa (harvemmin kojetaulun säätimessä).  

Käynninesto

  • Ongelmia on paljon käynninestoissa. Näppis saadaan poistettua käytöstä poistamalla näppiksen liitin auton käydessä. On sattunut tapauksia, että ECU aktivoituu uudelleen näppistilaan. Sen takia taltioi viimeinen koodi vaikka tussilla hanskalokeron sisäkanteen.
  • ECUn vaihto näppisautoon: kokeile ensin näppis irti, jos koodia ei tiedossa. Sitten näppis kiinni ja korjaamokoodi 1111. Jos ei onnistu, kokeile muita koodeja. Jos vanha koodi on tiedossa, näppäile se.
  • Seuraava malli, jossa ei ole enää näppistä, ECU:n vaihto on hankalampi juttu: Pitää olla samasta autosta myös hanskalokeron takana oleva rele, ja avaintunnistesiru. Auton alustanumerokin riittää, mutta silloin pitää avain  koodauttaa.
  • Uusin, eli 6.99 alkaen tehty auto, vaatii ECU:n lisäksi PSI-yksikön, ja auton alustanumeron, joiden avulla virta-avain koodataan sopivaksi.
  • Akkukaapeli oltava irti kun vaihtoja tehdään.

Muita Peugeot 406 vikoja

  • Kauko-ohjaimen napit hajoavat ajan myötä. Koko avainta ei tarvitse hankkia, saatavana avaimen kuminuppeja sekä kauko-ohjaimen kuoria. Tuotesivuilta löytyy myös ohjevideot vaihtoon. 
  • Mittaristovikoja on paljon. Mikäli matka ja nopeusmittari ovat molemmat rikki, niin vika voi olla vaihteiston lähettimessä. Jos lähetin on kaksinapainen, niin hansikaslokeron takaa löytyy tupakka-askin kokoinen nopeusmittarin rele, joka voi myös olla rikki. Mittaristoa vaihdettaessa mittareista jää voimaan suurempi mittarilukema.
  • Käsijarrukahvoja hajoaa suhteellisen paljon (ei pysy päällä). [1996-1999][1999-2004]